Deze pagina wordt per oktober 2023 niet meer bijgehouden. Databases zijn hier te downloaden.

1905–1912

Voor het moderne puntensysteem, waarin de groene trui te verdienen is, zie hier.

Puntensysteem

Omdat er in de 1904 Tour de France volgens de organisatie veel werd valsgespeeld, werd in 1905 een nieuwe methode bedacht: het puntensysteem. In 1903 en 1904 werd het klassement opgemaakt zoals dat nu ook gebeurt: van elke renner wordt de tijd opgeteld, en de renner met de laagste tijd is de winnaar. In 1905 werd het systeem anders: er werd met punten gewerkt. De winnaar van een etappe kreeg 1 punt, de nummer twee 2 punten, enzovoorts.

Natuurlijk gingen de renners zich daar ook op aanpassen. De tijden per etappe per renner werden wel bijgehouden, maar het heeft niet veel zin om een tijdsklassement op te maken. Toch doe ik dat. Bij veel etappes zijn de tijden afgerond naar minuten, de onderstaande tijden zijn dus niet tot op de seconde betrouwbaar. Desalniettemin is dit het nauwkeurigste wat nu nog na te gaan is.

1904 Tour de France (voorstudie)

In 1904 werd er met het tijdsysteem gewerkt, ongeveer zoals we dat nu ook kennen. Vanwege gerommel werden na afloop meerdere renners gediskwalificeerd, en werd het systeem aangepast naar het puntensysteem. Om te kijken of de verandering van het systeem een andere afloop had gehad, kijk ik hier wat het resultaat in het puntensysteem zou zijn.

Ik heb ervoor gekozen om na elke etappe het klassement op te schonen, door renners die af waren gevallen uit de resultaten weg te strepen. Dit gebeurde bij latere Tours sowieso voor het eindklassement, en af en toe ook halverwege.

In de resultaten staan ook renners die de Tour uitreden, en achteraf voor een enkele etappe geschorst werden, zoals Philippe Jousselin en Camille Fily. Ik heb ervoor gekozen om ze niet mee te nemen. Als ze wel meegenomen zouden zijn, zou dat in de lijst van aanvoerders per etappe geen verschil uitmaken, en in de einduitslag voor de top zes ook niet. Zie de diskwalificaties van 1904 voor meer detail.

Eindoverzicht 1904 Tour de France
(voor diskwalificatie)
Origineel vond ik alleen voor de originele top tien de tijden. Inmiddels is L'Auto online beschikbaar, en daar staan de tijden in. Maar ik heb nog niet de moeite genomen om dit aan te vullen.
NaamPuntenTijd
Maurice Garin1993:06:24
Lucien Pothier19+6:28
César Garin221:51:03
Hippolyte Aucouturier13+2:52:26
Henri Cornet27+2:59:27
Jean-Baptiste Dortignacq31+5:15:36
Aloïs Catteau52+12:00:56
Jean Dargassies56+16:04:01
Julien Maitron65+
Auguste Daumain66+
Louis Colsaet70+
Achille Colas74+
René Saget79+
Gustave Drioul80+
Henri Paret85+
Auguste Gauthier97+
Eugène Geay83+
René Saget96+
Antoine Deflotrière114+

Met het puntensysteem zou Garin de Tour de France in 1904 dus niet gewonnen hebben, ook al zou hij niet gediskwalificeerd zijn. De winnaar zou Aucouturier zijn, die in het tijdsklassement op bijna drie uur eindigde. Aucouturier verloor in de eerste etappe bijna twee en een half uur op Garin en finishte op de 14e plek. In het tijdsysteem kwam hij nooit meer van die anderhalf uur af, maar in het puntensysteem zou hem dit uiteindelijk slechts vier punten kosten ten opzichte van Garin, omdat tussenliggende renners wegvielen.

Behalve de sprong van Aucouturier van de vierde plek naar de eerste plek zouden er geen grote veranderingen geweest zijn als het puntensysteem gebruikt zou zijn. In de staart van het klassement zou Rist enkele plaatsen opschuiven, maar dat zou hem waarschijnlijk niet veel uitgemaakt hebben.

Eindoverzicht 1904 Tour de France
(na diskwalificatie)
NaamPuntenTijd
Henri Cornet996:05:55
Jean-Baptiste Dortignacq13+2:16:14
Aloïs Catteau29+9:01:25
Jean Dargassies32+13:04:30
Julien Maitron40+19:06:15
Auguste Daumain41+22:44:36
Louis Colsaet45+23:44:20
Achille Colas50+25:09:50
René Saget56+25:55:16
Gustave Drioul55+30:54:49
Henri Paret61+32:18:39
Auguste Gauthier72+33:14:02
Eugène Geay58+35:01:20
René Saget71+48:39:03
Antoine Deflotrière89+101:28:52

Na de diskwalificatie van de eerste vier renners uit het originele klassement, werd Cornet tot winnaar uitgeroepen. In het puntensysteem zou hij ook duidelijk winnaar zijn geweest.

1905 Tour de France

In 1905 werkte het systeem nog net iets anders: er werd ook voor elke 5 minuten die er tussen renners zaten een extra punt gegeven. Na de 1e en 2e etappe mochten er renners die niet gefinisht waren toch meedoen. Deze hebben geen tijd genoteerd, dus heb ik ze in onderstaande tabel niet meegenomen.

Eindoverzicht 1905 Tour de France
In het officiële eindklassement staan 24 renners. 16 hiervan waren de eerste dag niet gefinisht, hiervoor heb ik dus geen tijd kunnen uitrekenen. Belangrijkste renners zijn Lucien Petit-Breton met 155 punten en Julien Maitron met 255 punten, de andere 14 hadden 355 punten of meer, en eindigden dus na Julien Gabory.
NaamPuntenTijd
Louis Trousselier35109:55:59
Hippolyte Aucouturier61+7:46
Jean-Baptiste Dortignacq64+1:09:53
Émile Georget123+4:37:01
Eberardo Pavesi202+8:45:26
Paul Chauvet231+10:38:38
Philippe Pautrat248+13:09:38
Julien Gabory304+11:37:14

Er zijn wat kleine verschillen te zien. In het tijdsysteem zou Aucouturier na de 4e en 5e etappe leider zijn geweest in plaats van Trousselier. In de einduitslag verandert niet heel veel; Pautrat en Gabory wisselen van plaats. Wel is duidelijk dat Trousselier en Aucouturier aan elkaar gewaagd waren met een verschil van minder dan 8 minuten, Dortignac zit er meer dan een uur achter. In de puntentelling komt dat minder duidelijk naar voren, daar wint Trousselier met overmacht en zitten Aucouturier en Dortignac dicht bij elkaar.

1906 Tour de France

In 1906 was de 5-minutenregel afgeschaft. Wel werd het klassement na de 8e en 12e etappe opgeschoond door de gestopte renners uit de etappe-uitslagen te negeren en de punten opnieuw uit te rekenen.

In het etappeoverzicht is geen enkel verschil te zien. Na de eerste etappe stonden Georget, Passerieu en Trousselier in tijd gelijk, maar omdat Georget als eerste over de streep was heb ik hem als enige leider aangegeven. In het eindoverzicht verandert helemaal niks qua volgorde. Wel is duidelijk dat Pottier met overmacht gewonnen heeft. Alle tijden liggen overigens verder uit elkaar: de nummer laatst, Bronchard, heeft in totaal 52.9% langer op de fiets gezeten dan de winnaar Pottier.

1907 Tour de France

In de Tour van 1907 werd hetzelfde systeem gebruikt als in 1906.

Eindoverzicht 1907 Tour de France
NaamPuntenTijd
Lucien Petit-Breton47158:53:43
Gustave Garrigou66+5:16:09
Émile Georget74-0:04:23
Georges Passerieu85+6:19:18
François Beaugendre123+11:55:26
Eberardo Pavesi150+13:24:49
François Faber156+21:25:13
Eberardo Pavesi184+17:26:18
Aloïs Catteau196+20:27:07
Ferdinand Payan227+21:09:50
Pierre-Marie-Gonzague Privat251+24:34:34
Georges Fleury274+32:29:31
François Lafourcade299+28:41:41
Marius Julien Villette333+36:12:24
Alcide Vivier340+36:58:29
Gaston Tuvache348+37:19:55
Eugène Delhaye378+43:58:31
Jean-Baptiste Roux389+60:50:47
Philippe Pautrat393+45:19:27
Henri Timmermann411+43:42:57
Georges Bronchard414+45:01:56
Marceau Narcy416+49:13:15
Honoré Genin434+58:41:40
Antony Wattelier436+57:18:29
Albert Baudet439+51:54:07
Alfred Célestin Le Bars479+79:33:49
Alfred Quenon487+82:36:27
Henri Lorillon491+63:02:07
René Fleury495+67:29:59
Octave Noél505+65:22:24
Albert Géraud515+68:43:56
Marcel Dozol522+88:48:17
Albert Chartier568+103:44:51

In het etappeoverzicht valt op dat in het tijdsysteem Georget de leiding twee etappes later overneemt van Trousselier. In de 10e etappe neemt Petit-Breton in het puntensysteem de leiding over van Georget; dit komt doordat Georget in de negende etappe tegen de regels in van fiets was gewisseld, en als laatste in de etappe geplaatst werd. Dit kostte hem 44 punten. Het is niet duidelijk met welke tijdstraf dit overeen zou komen (de laatste finisher kwam 8 uur en 29 minuten na hem binnen, maar dat lijkt een onmogelijke straf). In alle redelijkheid zou de straf wel meer dan 47 seconden zijn geweest, en in dat geval had Petit-Breton ook in het tijdsklassement de leiding genomen. In de laatste etappe won Georget nog wat tijd op Petit-Breton; met een tijdstraf van meer dan 4 minuten en 23 seconden zou Petit-Breton de Tour ook in het tijdsklassement gewonnen hebben.

In het eindklassement valt op dat de overwinning van Petit-Breton niet geheel te danken is aan de straf die Georget kreeg; zonder tijdstraf stond hij maar 4 minuten en 23 seconden achter. Er zijn nog wat meer kleine veranderingen: Faber staat in het tijdsklassement 3 plaatsen lager, Roux staat zelfs 7 plaatsen lager. Ook hier zijn de tijdsverschillen erg groot: Chartier had 65.3% meer tijd nodig dan Petit-Breton!

1908 Tour de France

In de Tour van 1908 werd hetzelfde systeem gebruikt als in 1907 en 1906.

Eindoverzicht 1908 Tour de France
Ernesto Azzini en Aldo Bettini hadden na afloop beiden 243 punten; toch wordt Azzini boven Bettini geklasseerd.
Louis Gonzalés (voornaam onbekend) had volgens mijn bron meer punten dan Alexandre Bodinier geklasseerd. Een andere bron (die ik minder betrouwbaar acht) meldt dat Gonzales 367 punten in plaats van 376 punten had; in dat geval zou de volgorde wel kloppen.
NaamPuntenTijd
Lucien Petit-Breton36156:31:23
François Faber68+4:44:00
Georges Passerieu75+4:09:45
Gustave Garrigou91+6:12:43
Luigi Ganna120+8:09:24
Georges Paulmier125+10:01:42
Georges Fleury134+7:19:48
Henri Cornet142+13:40:13
Marcel Godivier153+9:58:14
Giovanni Rossignoli160+10:54:39
Paul Duboc163+12:33:09
Clemente Canepari183+14:50:56
François Beaugendre195+17:47:36
Paul Chauvet209+16:30:40
Eugène Forestier231+21:37:38
Achille Germain236+20:51:17
André Pierre Pottier237+21:48:30
Ernesto Azzini243+22:57:03
Aldo Bettini243+23:58:27
Giovanni Gerbi246+25:01:03
Aloïs Catteau272+38:01:00
Marceau Narcy307+32:09:40
Martin Soulié315+33:42:19
Ferdinand Payan317+34:02:48
Noël Combelles335+59:50:26
Louis Gonzalés376+51:55:17
Alexandre Bodinier374+60:43:23
Edouard Wattelier388+61:45:09
Georges Bronchard397+59:58:46
Robert Lecointe406+84:37:26
Antony Wattelier438+89:53:04
Eloi Guichard445+83:47:24
Léon Rabot453+89:43:52
Jean Darche469+90:13:55
Louis Di Maria499+110:22:39
Henri Anthoine512+123:30:39

Weinig veranderingen hier. In het puntensysteem hadden Passerieu en Petit-Breton na de tweede etappe evenveel punten, maar in het tijdsysteem lag Passerieu op dat moment nog 5 minuten voor. Na de derde etappe lag Petit-Breton al 24 minuten voor op zijn naaste concurrent en dat is later alleen maar meer geworden. In de top van het algemeen klassement zou Passerieu in het tijdsysteem tweede in plaats van derde geworden zijn. Georges Fleury zou van de 7e naar de 5e plaats zijn opgeklommen, maar veel meer zou er niet veranderen aan de top.

1909 Tour de France

In de 1909 Tour de France werd hetzelfde systeem gebruikt als in 1908.

Eindoverzicht 1909 Tour de France
Amédée Dutiron boven Robert Lecointe geklasseerd.
NaamPuntenTijd
François Faber37157:26:36
Gustave Garrigou57+4:15:32
Jean Alavoine66+6:39:00
Paul Duboc70+5:08:48
Cyrille Van Hauwaert92+9:37:18
Ernesto Azzini95+10:02:00
Constant Menager102+10:09:05
Louis Trousselier114+15:26:50
Eugène Christophe139+16:00:00
Aldo Bettini142+21:59:32
Julien Maitron148+19:39:02
Georges Fleury152+19:17:13
Alfred Faure205+26:50:09
Mario Gaioni210+28:49:12
Attilio Zavatti241+35:07:05
Jules Deloffre252+46:09:02
Joseph Habierre296+50:26:28
Ildebrando Gamberini305+43:03:28
Alfred Célestin Le Bars317+49:24:18
Émile Lachaise327+48:24:04
Lucien Léman341+53:09:19
Léon Rabot343+56:10:30
Georges Oudin345+55:04:05
Amédée Dutiron351+53:42:12
Robert Lecointe351+54:37:11
Pierre Langlade404+64:23:26
Angelo Magagnoli407+65:11:30
Antony Wattelier411+66:38:17
Alfred Vaidis450+75:46:02
Henri Alavoine467+85:13:26
Paul Boillat471+72:05:01
Amleto Belloni477+75:06:11
René Chaudé479+87:50:18
Joseph Leblanc481+77:50:02
Auguste Marcel Dénizot484+97:16:01
Auguste Dufour491+78:04:01
Antoine Fauré495+84:25:36
Albert Lagagnier518+88:34:01
Rodolphe Meili548+95:55:01
Louis Gardent549+93:28:03
Alcide Rivière556+102:29:01
François Roche561+103:03:01
Lucien Colin569+97:05:04
André Herbelin573+99:58:19
Jean Perucca579+98:34:06
Eugène Leroy610+111:49:01
Camille Mathieu613+110:49:57
Charles Ponson620+111:49:12
Paul Piétros633+110:26:41
Louis Di Maria648+112:47:01
Henri Anthoine649+116:27:21
Henri Ory651+115:41:50
Ernest Goujon659+121:09:01
Alfred Guidez670+116:45:01
Georges Devilly713+126:12:01

In het tijdsysteem blijft François Faber de overduidelijke winnaar. Jean Alavoine en Paul Duboc zouden in het tijdsysteem van plaats wisselen, maar voor de rest zijn er geen belangrijke veranderingen.

Wat wel noemenswaardig is, is de totale overheersing van Faber. In 1969 won Eddy Merckx de Tour de France, het puntenklassement en het bergklassement. Faber zou deze klassementen ook alledrie gewonnen hebben als ze bestonden. Het jongerenklassement bestond ook nog niet, maar dat zou Faber met zijn 22 jaar ook gewonnen hebben (Merckx in 1969 niet volgens de regels van tussen 1975 en 1983, wel volgens de regels van na 1988). Faber won 6 van de 14 etappes, Merckx 6 van de 26 etappes. Faber zat in het winnende team, Merckx ook. Merckx won het combinatieklassement, Faber zou dat ook gewonnen hebben. Merckx werd tot meest aanvallende rijder gekozen, Faber zou ongetwijfeld ook gekozen zijn. Fabers team won 13 van de 14 etappes, Merckx' team won 10 van de 26 etappes. Ik ben van mening dat de overheersing van Faber in 1909 groter was dan de overheersing van Merckx in 1969, hoewel het natuurlijk niet goed te vergelijken is.

1910 Tour de France

In de 1910 Tour de France werd hetzelfde systeem gebruikt als in 1909.

Eindoverzicht 1910 Tour de France
NaamPuntenTijd
Octave Lapize63165:29:21
François Faber67+0:28:59
Gustave Garrigou86+1:41:33
Cyrille Van Hauwaert97+3:59:09
Charles Cruchon119+4:43:00
Charles Crupelandt148+8:43:10
Ernesto Azzini154+10:43:10
André Blaise166+10:55:09
Julien Maitron171+12:02:39
Aldo Bettini175+14:23:03
Pierino Albini176+10:28:30
Georges Paulmier182+14:03:40
Ernesto Azzini194+14:13:09
François Lafourcade205+12:58:22
Henri Cornet215+17:19:09
Jules Deloffre216+24:36:29
Constant Menager219+22:34:10
Luigi Azzini220+18:48:50
Eberardo Pavesi243+18:41:52
Frédéric Saillot257+20:51:49
Maurice Pardon316+35:22:04
Joseph Leblanc346+31:31:49
Georges Fleury357+39:38:04
Joseph Habierre381+37:22:16
François Riou398+42:31:29
Auguste Guyon402+43:15:54
Jean Bouillet406+46:03:00
Lucien Pothier410+43:28:55
Maurice Decaup428+51:58:41
Lucien Léman433+47:41:04
Gabriel Mathonat443+51:05:16
Robert Chopard447+49:59:59
Pietro Ghislotti592+62:52:15
Lucien Rocquebert502+61:49:39
Georges Cauvry510+63:23:30
Camille Bière519+66:45:09
Auguste Dufour525+63:11:39
Louis Jouin532+66:31:32
René Chaudé549+76:45:32
Louis Picard568+81:25:39
Constant Collet580+87:36:39

In 1910 komt het resultaat van het puntensysteem vrijwel geheel overeen met het tijdsysteem. Ik heb ergens gelezen dat Faber meer een sprinter was en Lapize meer een klimmmer was, en dat het puntensysteem in het voordeel van Faber was. Uit deze resultaaten blijkt dat niet: met het tijdsysteem zou de leiding op hetzelfde moment overgedragen zijn. Na de 13e etappe zat er slechts een verschil van 3 minuten tussen beide rijders. Dit was na de 14e etappe opgelopen tot 44 minuten, en in de 15e teruggebracht tot minder dan een half uur, niet heel veel voor die tijd.

Lapize zou uiteindelijk alle denkbeeldige truien gewonnen hebben (zie speculatie verderop), maar niet met de dominantie van Faber in 1909.

1911 Tour de France

In de 1911 Tour de France werd hetzelfde systeem gebruikt als in 1910. Alle tijdwaarnemingen zijn afgerond naar hele minuten.

Eindoverzicht 1911 Tour de France
Constant Menager en Maurice Pardon hebben beiden 291 punten, Ménager wordt boven Pardon geklasseerd.
NaamPuntenTijd
Gustave Garrigou43195:47:00
Paul Duboc61+2:18:00
Émile Georget84+3:37:00
Charles Crupelandt109+12:34:00
Louis Heusghem135+14:07:00
Marcel Godivier141+18:30:00
Charles Cruchon145+15:07:00
Ernesto Azzini153+13:12:00
Albert Dupont158+15:52:30
Henri Devroye171+15:33:10
Firmin Lambot178+19:56:00
Henri Cornet190+22:03:00
Paul Deman198+20:14:00
Julien Maitron216+26:28:00
Jules Deloffre218+23:39:00
Georges Paulmier227+27:36:00
Ottavio Pratesi251+29:22:00
Vincent D'Hulst253+30:06:00
Alfred Faure 256+32:22:00
Lucien Pothier284+38:23:00
Edouard Léonard288+42:42:00
Constant Menager291+40:35:00
Maurice Pardon291+45:04:30
Louis Colsaet300+39:26:00
Marius Vilette329+53:51:00
Ernest Ricaux351+57:20:00
Pietro Ghislotti377+66:27:00
Lucien Roquebert392+74:23:00

De resultaten van de Tour de France in 1911 zouden niet veel anders zijn als het tijdsysteem was gebruikt in plaats van het puntensysteem. De leiding in het klassement zou op dezelfde wijze doorgegeven zijn en in de top van het klassement zou er niet veel veranderd zijn. De grootste verandering zou voor Ernesto Azzini zijn, die niet als achtste maar als vijfde zou eindigen.

In 1911 was er ophef omdat Paul Duboc vergiftigd zou zijn geweest in de tiende etappe. In deze tiende verloor Duboc 19 punten op Garrigou, en in tijd 3 uur en 13 minuten. Zonder deze etappe zou Duboc nipt het puntenklassement hebben gewonnen, maar overduidelijk in het tijdsklassement.

1912 Tour de France

Eindoverzicht 1912 Tour de France
NaamPuntenTijd
Odiel Defraeye49209:16:48
Eugène Christophe108+0:06:25
Gustave Garrigou140+4:59:25
Marcel Buysse147+3:24:45
Jean Alavoine148+4:58:38
Philippe Thys148+5:46:01
Hector Tiberghien149+4:29:02
Henri Devroye163+3:30:56
Félicien Salmon166+3:47:07
Alfons Spiessens167+5:05:03
Louis Heusghem167+4:56:15
René Van Den Berghe194+6:19:53
Vincenzo Borgarello212+9:41:52
François Faber229+5:27:57
Toevoeging 2019: tijden hieronder kloppen niet omdat L'Auto geen tijden schreef voor de laatste finishers. Zie het door mij uitgerekende algemeen klassement van 1912 voor nauwkeurigere tijden.
Louis Engel241+10:57:02
Charles Deruyter255+8:56:55
Jacques Coomans260+10:05:34
Firmin Lambot265+11:10:17
Ottavio Pratesi304+12:18:31
Charles Guyot sr309+14:53:04
Jules Deloffre320+13:08:24
Gabriel Figuet335+11:46:00
Edouard Léonard346+15:32:22
Eugène Dhers354+14:45:55
Pierre-Joseph Heusghem358+14:27:40
Pierre Everaerts364+16:24:14
Julien Maitron366+15:53:17
Henri Cornet398+16:44:37
François Lafourcade398+17:37:25
Eberardo Pavesi408+15:48:44
Maurice Leliaert487+19:55:41
Georges Oudin494+14:27:40
Fernand Courcelles495+20:55:28
Raymond Harquet512+20:48:16
Émile Druz544+22:35:41
Émile Eigeldinger545+20:29:48
Charles Dumont546+20:49:41
Henri Alavoine577+21:15:41
Émile Caudrelier600+22:34:41
Gaston Neboux608+24:26:41
Maurice Lartigue612+23:12:41

In 1912 is het verschil tussen het tijdsklassement en het puntenklassement overduidelijk. In het tijdsysteem zou Eugène Christophe het grootste gedeelte van de race hebben voorgestaan, en pas in de allerlaatste etappe verloren hebben. In deze laatste etappe leed hij tijdverlies omdat hij de moed opgaf en een groep weg liet rijden; het is erg aannemelijk dat hij dit niet gedaan zou hebben als hij de leider in het klassement was geweest; hij had op dat moment een voorsprong van 10 minuten en 50 seconden op Odiel Defraeye. Defraeye lag trouwens na de 6e tot 8e etappe niet eens tweede in het tijdsysteem; Octave Lapize stond toen op de tweede plaats met bijna een minuut voorsprong op Defraeye. Na de achtste etappe stopte Lapize (op dat moment ook tweede in het puntenklassement met maar 2 punten achterstand) omdat hij vond dat alle Belgen onrechtmatig samenwerkten.

In het eindklassement zijn er ook buiten de top twee grote verschillen tussen het tijdsysteem en het puntensysteem. De derde plaats zou niet voor Garrigou zijn geweest, maar voor Buysse, Garrigou zou zelfs terugvallen naar een negende plaats. In de Tour de France van 1912 waren de verschillen tussen de wielrenners opvallend kleiner dan in voorgaande jaren. Alle 41 renners zaten binnen 25 uur van elkaar, dit is veel minder dan in alle voorgaande jaren (op 1905 na, maar toen waren er slechts 11 gefinishte renners). Het lijkt een Tour van sprinters te zijn geweest, een constatering die overeenkomt met de winst van Defraeye. In 1913 was het verschil tussen de winnaar en de laatste coureur weer gewoon meer dan 75 uur (op 25 renners). In 1920 zou het verschil weer kleiner dan 25 uur zijn, maar toen finishten er slechts 10 renners. Pas vanaf 1930, toen er landenteams werden gebruikt, zou de "rode lantaarn" minder dan 10 uur extra nodig hebben. Toegevoegd in 2019: bovenstaande informatie was gebaseerd op de aanname dat de gerapporteerde tijden klopten. Ze kloppen niet. Op basis van wedstrijverslagen heb ik gereconstrueerd dat L'Auto alleen bij de eerste renners de tijd gaf, en bij latere renners vaak de tijd gewoon wegliet. Lartigue was op z'n minst 50 uur langer onderweg dan Defraeye, en waarschijnlijk 70 tot 80 uur.

Het is zeer aannemelijk dat met het tijdsysteem de Franse renner Christophe zou hebben gewonnen in plaats van de Belg Defraeye. Het zal dan ook geen toeval zijn dat de Franse organisatie in het jaar erop, 1913, weer terugging naar het tijdsysteem.

Denkbeeldige truien

In de tijd dat de Tour de France volgens het puntensysteem verreden werd, werden er nog geen truien uitgereikt. Met bovenstaande informatie kan ik de truien uitrekenen die er uitgereikt zouden zijn, als het systeem hetzelfde zou zijn als nu.

Het algemeen klassement wordt uitgerekend met het tijdsysteem. Ik geef hier dus de gele trui aan de renner met de minste totaaltijd. Wel hou ik er rekening mee dat Émile Georget in de 1907 Tour de France een tijdstraf van minimaal 5 minuten gekregen zou hebben. Tegenwoordig is de winnaar van de Tour de France altijd degene die op het einde de gele trui had; met deze denkbeeldige gele trui was dat tussen 1905 en 1912 dus niet noodzakelijk zo, al komt het in de praktijk wel overeen.

Het puntenklassement dat we nu hebben, is ingevoerd in 1953 in verband met het 50-jarig bestaan van de Tour de France, met dezelfde regels als het puntenklassement tussen 1905 en 1912. Daarna is het systeem veranderd, maar ik geef hier de groene trui aan de winnaar van het puntensysteem. Tussen 1905 en 1912 was de winnaar van deze denkbeeldige groene trui ook de winnaar van de Tour de France.

De bolletjestrui gaat naar de beste klimmer, of beter gezegd naar de aanvoerder van het bergklassement. In het systeem van nu zijn er categorieën voor bergen en krijgt niet alleen de eerste doorkomer punten. Over de Tours van lang geleden heb ik niet genoeg informatie om het op die manier uit te rekenen, dus krijgt de renner die de meeste bergtoppen (gedocumenteerd op memoire du cyclisme) als eerste bereikt de bolletjestrui. Destijds werd er ook een beste klimmer (meilleur grimpeur) uitgeroepen door l'Auto. Dit is hetzelfde als mijn lijst, met de volgende uitzonderingen: in 1905: Pottier, 1908: Garrigou, 1912: Defraeye.

De witte trui gaat naar de beste jongere. Er zijn meerdere varianten van het jongerenklassement geweest. Nu is dat gedefinieerd als de renner jonger dan 26 op 1 januari van het jaar waarin de Tour gereden werd, die het hoogst in het tijdsklassement staat. Die definitie houd ik hier ook aan.

Toevoeging 2019: Ik wijs ook een strijdlustprijs aan, voor de renner die de meeste kilometers alleen aan de leiding reed.

Denkbeeldige truien 1903–1912
JaarGele trui
Gele trui
Groene trui
Groene trui
Bolletjestrui
Bolletjestrui
Witte trui
Witte trui
Strijdlust
Strijdlust
1903Maurice GarinMaurice GarinHippolyte AucouturierLucien PothierMaurice Garin
1904Henri CornetHenri CornetAntoine FauréHenri CornetAntoine Fauré
1905Louis TrousselierLouis TrousselierJulien MaitronLouis TrousselierHippolyte Aucouturier
1906René PottierRené PottierRené PottierGeorges PasserieuRené Pottier
1907Lucien Petit-BretonLucien Petit-BretonÉmile GeorgetLucien Petit-BretonLucien Petit-Breton
1908Lucien Petit-BretonLucien Petit-BretonAndré Pierre PottierFrançois FaberAndré Pierre Pottier
1909François FaberFrançois FaberFrançois FaberFrançois FaberFrançois Faber
1910Octave LapizeOctave LapizeOctave LapizeOctave LapizeFrançois Faber
1911Gustave GarrigouGustave GarrigouPaul DubocCharles CrupelandtMaurice Brocco
1912Odiel DefraeyeOdiel DefraeyeEugène ChristopheOdiel DefraeyeEugène Christophe