Tourmythes

Er zijn verschillende mythes in omloop over de Tour de France. Onjuiste verhalen die steeds weer herhaald worden, omdat het goede verhalen zijn. Hieronder enkele van deze mythes.

1904: Garin werd gediskwalificeerd omdat hij de trein nam.

De mythe: In 1904 werden de eerste vier rijders gediskwalificeerd omdat ze een groot deel van de Tour niet gefietst hadden, maar per trein hadden afgelegd.

De werkelijkheid: Het verslag van de Franse wielerbond dat Maurice Garin diskwalificeerde is gewoon in kranten gepubliceerd. Maurice Garin is gediskwalificeerd omdat hij regels 6 en 7 overtrad. De regels van de Tour de France in 1904 zijn ook openbaar. Regel 6 gaat over dat hulp van anderen niet toegestaan is, en regel 7 gaat over dat auto's verboden zijn. Dus het lijkt er heel erg op dat Maurice Garin hulp kreeg van iemand in een auto. Als hij betrapt zou zijn geweest op rijden in een trein, zou hij regel 8 overtreden hebben, die zegt dat het hele traject met een fiets moet worden afgelegd, of eventueel regel 5 die zegt dat alles met uitsluitend spierkracht moet gebeuren. Er zijn wel andere renners bestraft vanwege het overtreden van regels 5 en 8; die andere renners zouden wel een trein kunnen hebben genomen.

Los hiervan: in 1904 was de Tour al een enorm mediaspektakel. Maurice Garin was de torenhoge favoriet, en reed vaak vooraan. In elke stad/dorp waar de Tour doorheen kwam, stonden mensen te wachten om een glimp van de renners op te vangen. Hoe waarschijnlijk is het dan dat de favoriet ongemerkt met zijn fiets in een trein stapt? Totaal onwaarschijnlijk. Voor renners die laag in het klassement stonden, en uren na de eersten voorbij kwamen, is het wel plausibeler. Zij kwamen misschien aan toen het publiek al naar huis was. Maar dat Maurice Garin de trein nam, is echt uitgesloten.

Zie hier voor meer informatie.

1930: Het ploegenklassement werd geïntroduceerd.

De mythe: De Tour werd in 1930 voor de eerste keer met landenteams verreden, en daarbij kwam het eerste ploegenklassement.

De werkelijkheid: In 1909 was er al een klassement voor fabrikanten, Annales Politiques et Littéraires. Toen in 1909 de fabrieksploegen kwamen, werd dit de facto een ploegenklassement. Dit klassement bleef tot de Eerste Wereldoorlog. Na deze oorlog waren er even geen teams, maar toen ze in 1925 terugkwamen, was er meteen weer een ploegenklassement, Challenge de régularité. Toen in 1930 de landenteams kwamen, werd dit de Challenge international, met vrijwel dezelfde regels als het ploegenklassement in de voorgaande jaren.

Voor meer informatie: zie hoofdstuk 8 van mijn Tourboek

1953: Wout Wagtmans droeg de eerste groene trui.

De mythe: Het puntenklassement werd in 1953 ingevoerd. In de eerste etappe won Schär, en hij kreeg dus de gele trui. Schär stond ook eerste in het puntenklassement, maar hij kon geen twee truien dragen; Wagtmans was tweede, en mocht in de tweede etappe dus de groene trui dragen.

De werkelijkheid: Wagtmans stond inderdaad tweede, maar hij kreeg geen groene trui. Niemand droeg de groene trui in de tweede etappe; de regel dat de groene trui werd doorgegeven aan de volgende renner bestond gewoonweg nog niet. Pas na de vijfde etappe, toen Schär de gele trui kwijtraakte, werd de groene trui zichtbaar in het peloton, om de schouders van Schär.

De regel dat de groene trui door een andere renner kan worden gedragen werd pas in 1970 ingevoerd, omdat men bang was dat Merckx weer zo dominant zou zijn dat de groene trui de hele Tour niet gedragen zou gaan worden, en dat vond de sponsor niet zo leuk.

Voor meer informatie: zie hoofdstuk 8 van mijn Tourboek

1969: Eddy Merckx zou het jongerenklassement in 1969 gewonnen hebben.

De mythe: het jongerenklassement bestond in 1969 nog niet, maar als het bestaan zou hebben, dan zou Merckx dit gewonnen hebben, want hij was nog geen 26 jaar.

De werkelijkheid: Er was in 1968 al een klassement voor jongeren: de gouden pijl. En in 1970 was er ook een klassement voor jongeren: de grote prijs der jongeren. Allebei waren ze voor neo-profs: renners die onder de 23 jaar waren, of nog geen twee jaar professional waren. Ook bij de introductie van het echte jongerenklassement in 1975 werden die criteria gebruikt. Dus het is niet gek om te stellen dat als in 1969 een jongerenklassement gebruikt zou zijn geweest, dit ook voor neo-pofessionals zou zijn geweest. Merckx was in 1969 al 24 jaar, en meer dan twee jaar prof, dus hij was geen neo-professional meer. Beste neo-prof in 1969 was Rini Wagtmans.

Voor meer informatie: zie hoofdstuk 8 van mijn Tourboek