Fout in A.K.
Voor elke etappe heb ik de etappe-uitslag, de bijbehorende bonificaties en de straffen in een database gezet. Hiermee kan ik uitrekenen wat de einduitslag zou moeten zijn. Door dit te vergelijken met de einduitslag heb ik bepaald welke fouten er nog in mijn database moeten zitten. Ik weet niet precies waar de fout zit (anders zou ik hem wel verbeteren), het kan zitten in het eindklassement, in de etappeuitslag, in bonificaties of in straffen. Fouten in secundaire klassementen worden hier niet aangegeven, twee fouten die elkaar opheffen kan ik uiteraard ook niet terugvinden, en fouten bij renners die de tour niet uitreden zijn op deze manier ook niet te achterhalen. Toch denk ik dat dit een vrij goede indicatie geeft hoe compleet mijn database is. De totale fout op 19 december 2018 is minder dan 22 uur, dit is ongeveer de totale tijd van een renner op 22% van een Tour. Aangezien er zo'n 15000 keer een renner de Tour heeft uitgereden, is de totale fout zo'n 0.0015%, grof geschat. Met andere woorden: 99.9985% klopt wel. (En ik snap dat dit een enorm misleidende manier is om de nauwkeurigheid aan te geven. Maar ik ben tenminste eerlijk dat er nog onnauwkeurigheid in mijn resultaten zit.)
Uit sommige jaren is meer informatie te vinden dan uit andere jaren. De jaren waar weinig informatie over te vinden is zijn ook de jaren met de grootste onzekerheden.
Grofweg kan het als volgt worden ingedeeld:
- 1903–1939
- Archief L'Auto staat online, dus veel informatie. Niet alle straffen worden vermeld...
- 1947–1987
- Vrijwel altijd volledige tussenklassementen in El Mundo Deportivo, de Gazet van Antwerpen of Il Litterare, uitzonderingen zijn zondagetappes.
- 1988–1994
- Vrijwel altijd volledige tussenklassementen in el mundo, uitzonderingen zijn zondagetappes.
- 1995–nu
- Volledige uitslagen op cyclingnews of Tour-site
Jaar | Totaal | Top tien | Top drie | Renners met verschillen | Tussenstanden met twijfel | Twijfeltijd |
---|---|---|---|---|---|---|
1903 | 0:03.80 | 0:02.20 | 0:00 | 3 | 2 | 0:00.40 |
1904 | 30:00 | 30:00 | 0:00 | 1 | 1 | 0:00 |
1905 | 0 Pts. | 0 Pts. | 0 Pts. | 0 | 30 | 1:44 |
1906 | 0 Pts. | 0 Pts. | 0 Pts. | 0 | 0 | 0:00 |
1907 | 2 Pts. | 0 Pts. | 0 Pts. | 1 | 0 | 0:00 |
1908 | 22 Pts. | 0 Pts. | 0 Pts. | 3 | 0 | 0:00 |
1909 | 0 Pts. | 0 Pts. | 0 Pts. | 0 | 0 | 0:00 |
1910 | 0 Pts. | 0 Pts. | 0 Pts. | 0 | 11 | 0:00 |
1911 | 0 Pts. | 0 Pts. | 0 Pts. | 0 | 0 | 0:00 |
1912 | 2 Pts. | 0 Pts. | 0 Pts. | 2 | 0 | 0:00 |
1913 | 5:00 | 5:00 | 0:00 | 1 | 0 | 0:00 |
1914 | 2:04 | 0:00 | 0:00 | 2 | 1 | 0:00 |
1919 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1920 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1921 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1922 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1923 | 21:10 | 0:00 | 0:00 | 4 | 0 | 0:00 |
1924 | 0:30 | 0:00 | 0:00 | 3 | 0 | 0:00 |
1925 | 0:30 | 0:00 | 0:00 | 1 | 1 | 0:30 |
1926 | 16:29 | 0:00 | 0:00 | 7 | 4 | 0:00 |
1927 | 44:10 | 10:00 | 0:00 | 6 | 0 | 0:00 |
1928 | 1:44:40 | 1:01 | 0:00 | 19 | 5 | 40:45 |
1929 | 15:48 | 10:00 | 0:00 | 9 | 1 | 0:00 |
1930 | 4:58 | 0:00 | 0:00 | 3 | 0 | 0:00 |
1931 | 2:00 | 0:00 | 0:00 | 1 | 0 | 0:00 |
1932 | 7:36 | 0:00 | 0:00 | 2 | 0 | 0:00 |
1933 | 0:40 | 0:34 | 0:00 | 3 | 0 | 0:00 |
1934 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1935 | 2:52 | 0:00 | 0:00 | 4 | 5 | 2:20 |
1936 | 4:08 | 0:00 | 0:00 | 1 | 6 | 4:08 |
1937 | 3:05 | 1:00 | 0:00 | 4 | 26 | 0:06 |
1938 | 0:26 | 0:00 | 0:00 | 2 | 2 | 0:12 |
1939 | 2:48 | 0:00 | 0:00 | 7 | 13 | 2:07 |
1947 | 1:41 | 0:40 | 0:00 | 5 | 1 | 0:00 |
1948 | 0:30 | 0:00 | 0:00 | 1 | 0 | 0:00 |
1949 | 1:25 | 0:00 | 0:00 | 3 | 0 | 0:00 |
1950 | 3:53 | 0:00 | 0:00 | 9 | 0 | 0:00 |
1951 | 4:10 | 0:00 | 0:00 | 5 | 0 | 0:00 |
1952 | 2:19 | 0:00 | 0:00 | 7 | 1 | 0:00 |
1953 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1954 | 1:00 | 0:00 | 0:00 | 2 | 4 | 0:00 |
1955 | 1:03 | 0:00 | 0:00 | 4 | 1 | 0:00 |
1956 | 3:00 | 0:00 | 0:00 | 5 | 4 | 0:00 |
1957 | 1:00 | 0:00 | 0:00 | 2 | 6 | 1:00 |
1958 | 0:30 | 0:00 | 0:00 | 1 | 0 | 0:00 |
1959 | 2:30 | 0:00 | 0:00 | 5 | 0 | 0:00 |
1960 | 3:47 | 0:00 | 0:00 | 5 | 0 | 0:00 |
1961 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1962 | 6:57 | 0:00 | 0:00 | 4 | 1 | 0:01 |
1963 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1964 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1965 | 0:30 | 0:00 | 0:00 | 1 | 0 | 0:00 |
1966 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1967 | 2:00 | 0:00 | 0:00 | 2 | 2 | 3:00 |
1968 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 7 | 0:00 |
1969 | 6:57 | 0:01 | 0:00 | 9 | 3 | 1:02 |
1970 | 46:31 | 0:00 | 0:00 | 26 | 33 | 14:20 |
1971 | 20:49 | 0:00 | 0:00 | 11 | 6 | 0:35 |
1972 | 8:52 | 0:00 | 0:00 | 18 | 16 | 3:56 |
1973 | 15:30 | 0:00 | 0:00 | 12 | 15 | 22:10 |
1974 | 32:31 | 0:06 | 0:00 | 33 | 28 | 27:34 |
1975 | 22:01 | 0:00 | 0:00 | 27 | 10 | 3:02 |
1976 | 44:29 | 0:00 | 0:00 | 19 | 8 | 2:36 |
1977 | 12:25 | 0:10 | 0:00 | 17 | 12 | 6:41 |
1978 | 4:35 | 0:00 | 0:00 | 10 | 8 | 4:01 |
1979 | 1:10 | 0:00 | 0:00 | 4 | 0 | 0:00 |
1980 | 16:38 | 0:00 | 0:00 | 14 | 11 | 4:59 |
1981 | 28:05 | 0:08 | 0:00 | 41 | 7 | 2:00 |
1982 | 29:29 | 0:00 | 0:00 | 16 | 8 | 1:58 |
1983 | 10:20 | 0:00 | 0:00 | 2 | 0 | 0:00 |
1984 | 10:49 | 0:00 | 0:00 | 7 | 8 | 1:01 |
1985 | 8:46 | 0:00 | 0:00 | 24 | 10 | 2:20 |
1986 | 1:13 | 0:00 | 0:00 | 3 | 20 | 1:03 |
1987 | 0:06 | 0:00 | 0:00 | 2 | 4 | 0:20 |
1988 | 21:09 | 0:00 | 0:00 | 39 | 41 | 20:27 |
1989 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1990 | 4:32 | 0:00 | 0:00 | 7 | 19 | 7:59 |
1991 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 4 | 1:43 |
1992 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1993 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1994 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1995 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1996 | 1:59 | 0:00 | 0:00 | 5 | 0 | 0:00 |
1997 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1998 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
1999 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2000 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2001 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2002 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2003 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2004 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2005 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2006 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2007 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2008 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2009 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2010 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2011 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2012 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2013 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2014 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2015 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2016 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2017 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2018 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2019 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2020 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2021 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
2022 | 0:01 | 0:00 | 0:00 | 1 | 0 | 0:00 |
2023 | 0:00 | 0:00 | 0:00 | 0 | 0 | 0:00 |
Totaal foute renners: 497
Totaal verschil in eindstand: 10:54:09.79 en 26 punten.
Totaal verschil top tien: 58:42.20 en 0 punten.
Totaal verschil top drie: 0:00 en 0 punten.
Ik heb nu nog op 406 plekken twijfel of de tussenstand klopt.
Op basis van de informatie die ik nu heb, kan ik uitrekenen welke etappe-uitslagen ik het beste kan analyseren om zoveel mogelijk extra informatie te krijgen. Als er twee etappes op een dag verreden zijn, is er zelden een klassement na de eerste etappe te vinden; ook ritten op zaterdag hebben minder informatie omdat er op zondag geen krant is. De top twintig van etappes met de meeste missende informatie is:
- 1988, 16: 38 informatie-eenheden. (Twee etappes op een dag, dit was de eerste.)
- 1905, 2: 16 informatie-eenheden. (L'Auto geeft geen volledig klassement.)
- 1986, 1: 13 informatie-eenheden. (Rit op zaterdag.)
- 1905, 3: 13 informatie-eenheden. (L'Auto geeft geen volledig klassement.)
- 1990, 1: 12 informatie-eenheden. (Twee etappes op een dag, dit was de eerste.)
- 1910, 2: 11 informatie-eenheden. (L'Auto geeft alleen top 56.)
- 1974, 19A: 10 informatie-eenheden. (Halve etappe.)
- 1970, 20A: 10 informatie-eenheden. (Halve etappe.)
- 1937, 5A: 9 informatie-eenheden. (Halve etappe.)
- 1974, 8A: 8 informatie-eenheden. (Halve etappe.)
- 1970, 5A: 8 informatie-eenheden. (Halve etappe.)
- 1937, 5B: 8 informatie-eenheden. (Halve etappe in drieën.)
- 1982, 9A: 7 informatie-eenheden. (Halve etappe.)
- 1968, 3A: 7 informatie-eenheden. (Halve etappe.)
- 1986, 16: 6 informatie-eenheden. (Rit op zaterdag.)
- 1980, 1A: 6 informatie-eenheden. (Halve etappe.)
- 1976, 5A: 6 informatie-eenheden. (Halve etappe.)
- 1972, 20A: 6 informatie-eenheden. (Halve etappe.)
- 1957, 3A: 6 informatie-eenheden. (Halve etappe.)
- 1985, 18A: 5 informatie-eenheden.
In bovenstaand lijstje telt een fout van 1 seconde even zwaar als een fout van 1 uur. Met een andere telling is dit opgelost:
- 1988, 16: 20:20. (Twee etappes op een dag, dit was de eerste.)
- 1928, 14: 20:00.
- 1928, 13: 20:00.
- 1974, 8A: 12:49. (Halve etappe.)
- 1970, 20A: 10:16. (Halve etappe.)
- 1973, 7A: 10:00. (Halve etappe.)
- 1928, 15: 10:00.
- 1928, 12: 10:00.
- 1974, 19A: 9:49. (Halve etappe.)
- 1973, 20A: 8:00. (Halve etappe.)
- 1990, 1: 7:59. (Twee etappes op een dag, dit was de eerste.)
- 1936, 14A: 4:08. (Halve etappe.)
- 1977, 22A: 3:49. (Halve etappe.)
- 1980, 7A: 3:39. (Halve etappe.)
- 1970, 7A: 2:27. (Halve etappe.)
- 1974, 21A: 2:18. (Halve etappe.)
- 1974, 6A: 2:18. (Halve etappe.)
- 1972, 20A: 2:03. (Halve etappe.)
- 1975, 9A: 2:02.
- 1985, 18A: 1:50.
De overeenkomstige totale onzekerheid is 3:05:40.40. Dit is niet hetzelfde als de eerder genoemde totale fout, omdat de definitie net anders is.
En dan is er nog een lijst met etappes waarin een renner opeens meer of minder tijd in het algemeen klassement erbij krijgt, dan zou volgen uit de etappetijd. De etappes waar dit het meest gebeurde:
- 1928, 17: 22 fouten. (xml-lijst)
- 1981, 18: 16 fouten. (xml-lijst)
- 1975, 18: 14 fouten. (xml-lijst)
- 1981, 6: 10 fouten. (xml-lijst)
- 1981, 3: 10 fouten. (xml-lijst)
- 1928, 16: 10 fouten. (xml-lijst)
- 1985, 19: 9 fouten. (xml-lijst)
- 1977, 18: 9 fouten. (xml-lijst)
- 1928, 10: 9 fouten. (xml-lijst)
- 1928, 5: 9 fouten. (xml-lijst)
- 1974, 11: 8 fouten. (xml-lijst)
- 1980, 5: 7 fouten. (xml-lijst)
- 1975, 16: 7 fouten. (xml-lijst)
- 1975, 11: 7 fouten. (xml-lijst)
- 1974, 22: 7 fouten. (xml-lijst)
- 1929, 11: 7 fouten. (xml-lijst)
- 1928, 13: 7 fouten. (xml-lijst)
- 1928, 9: 7 fouten. (xml-lijst)
- 1996, 9: 6 fouten. (xml-lijst)
- 1988, 18: 6 fouten. (xml-lijst)
En in tijd gerekend:
- 1928, 17: 3:46:14.
- 1928, 13: 1:46:02.
- 1928, 16: 1:38:24.
- 1928, 6: 1:24:09.
- 1928, 2: 1:11:40.
- 1928, 14: 1:01:25.
- 1936, 2: 1:00:09.
- 1930, 17: 1:00:00.
- 1930, 6: 1:00:00.
- 1913, 7: 1:00:00.
- 1913, 2: 1:00:00.
- 1904, 3: 54:05.
- 1929, 7: 51:12. (Rit op zaterdag.)
- 1929, 3: 50:54.
- 1928, 18: 34:00.
- 1928, 12: 32:29.
- 1928, 21: 32:10.
- 1928, 9: 31:42.
- 1904, 5: 30:00.
- 1928, 15: 23:32.
Hoogst geplaatste renner bij wie nog niet alles klopt: Francesco Camusso, 4e in 1937.