Deze pagina wordt per oktober 2023 niet meer bijgehouden. Databases zijn hier te downloaden.
Extrema
Uitleg
In deze tabel staan de karakteristieken van de etappes van de Tour de France sinds 1903. Zie ook de Vuelta. De gegeven karakteristieken zijn:
- Etappe
- Het jaar waarin de etappe werd gereden, en welke etappe het was.
- Type
- Het type van de etappe. Ik onderscheid 4 types: Vlakke etappe (groen), heuveletappe (geel), bergetappe (bruin), individuele tijdrit (klok) en ploegentijdrit (klok met roze achtergrond).
- Afstand
- De lengte van de etappe, afgerond naar hele kilometers.
- Snelheid
- De gemiddelde snelheid van de winnaar van de etappe. Als de oorspronkelijke winnaar gediskwalificeerd is, heb ik zo veel mogelijk mijn best gedaan om de snelheid van de nieuwe winnaar te vermelden.
- Marge tweede
- Het verschil tussen de etappetijden van de winnaar van de etappe en de tweede in de etappe.
- Marge laatste
- Het verschil tussen de etappetijden van de winnaar van de etappe en de laatste in de etappe.
- Achterstand
- De achterstand die de uiteindelijke winnaar van het algemeen klassement van dat jaar in het algemeen klassement had op de aanvoerder van het algemeen klassement na afloop van de etappe. Ik besef dat de naam niet slim gekozen is.
- Opgevers
- Het aantal mensen dat de vorige etappe wel finishte (of was ingeschreven voor de Tour in geval van de eerste etappe) en de etappe niet finishte.
Om de pagina laadbaar te houden worden alleen de eerste 100 resultaten weergegeven.
Etappe | Type | Afstand (km) |
Snelheid (km/h) |
Marge tweede (hh:mm:ss) |
Marge laatste (hh:mm:ss) |
Achterstand (hh:mm:ss) |
Opgevers (aantal) |
Opgevers (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1905 2 | Berg | 299 | 29.361 | 10:00 | 89:49:00 | 2 Pts. | 4 | 9.09 |
1905 1 | Vlak | 340 | 29.781 | 3:00 | 88:35:00 | -1 Pts. | 16 | 26.67 |
1904 4 | Vlak | 268 | 30.917 | 0:00 | 37:04:54 | 25:51 | 1 | 2.78 |
1905 4 | Berg | 348 | 26.108 | 24:10 | 24:45:15 | 0 Pts. | 4 | 11.11 |
1907 13 | Vlak | 415 | 25.577 | 0:01 | 23:20:30 | -17 Pts. | 1 | 2.94 |
1908 13 | Vlak | 415 | 25.330 | 0:00 | 23:07:00 | -31 Pts. | 0 | 0.00 |
1904 3 | Vlak | 424 | 26.951 | 0:00 | 22:18:04 | −8:11 | 5 | 12.20 |
1903 1 | Vlak | 467 | 26.304 | 0:55 | 20:55:48 | −0:55 | 23 | 38.33 |
1904 1 | Vlak | 467 | 27.478 | 0:24 | 19:48:54 | 1:52:00 | 33 | 37.50 |
1906 3 | Berg | 416 | 27.169 | 47:52 | 19:41:19 | -3 Pts. | 8 | 21.62 |
1909 4 | Berg | 309 | 28.788 | 10:00 | 19:16:00 | -12 Pts. | 12 | 11.43 |
1909 6 | Berg | 345 | 28.395 | 1:00 | 17:31:00 | -17 Pts. | 6 | 7.59 |
1904 6 | Vlak | 471 | 24.195 | 0:00 | 16:22:00 | −2:16:14 | 4 | 12.90 |
1903 6 | Vlak | 471 | 25.950 | 0:10 | 16:21:30 | −2:59:31 | 2 | 8.70 |
1909 3 | Berg | 259 | 27.359 | 33:00 | 16:09:00 | -10 Pts. | 28 | 21.05 |
1904 5 | Vlak | 394 | 25.251 | 0:03 | 15:55:09 | −2:22:54 | 4 | 11.43 |
1912 12 | Vlak | 470 | 29.142 | 30:23 | 15:12:22 | -32 Pts. | 3 | 6.38 |
1903 5 | Vlak | 394 | 25.848 | 0:00 | 15:08:29 | −2:58:01 | 12 | 34.29 |
1903 2 | Berg | 374 | 25.826 | 0:00 | 15:01:21 | −8:52 | 2 | 5.41 |
1904 2 | Berg | 374 | 24.686 | 0:00 | 14:16:00 | 1:24:31 | 14 | 25.45 |
1906 12 | Vlak | 412 | 22.533 | 0:00 | 13:35:00 | -7 Pts. | 0 | 0.00 |
1909 13 | Vlak | 424 | 27.605 | 7:00 | 13:13:00 | -19 Pts. | 0 | 0.00 |
1909 11 | Vlak | 391 | 30.586 | 8:00 | 12:45:00 | -20 Pts. | 7 | 10.29 |
1907 2 | Vlak | 398 | 29.148 | 0:00 | 12:20:45 | 4 Pts. | 6 | 6.98 |
1905 3 | Vlak | 327 | 29.109 | 0:45 | 12:11:00 | -5 Pts. | 4 | 10.00 |
1914 8 | Vlak | 370 | 28.461 | 0:00 | 12:05:00 | −34:27 | 2 | 2.78 |
1908 2 | Vlak | 398 | 30.151 | 0:00 | 12:03:00 | 0 Pts. | 8 | 7.55 |
1908 5 | Berg | 311 | 27.934 | 19:00 | 11:53:00 | -21 Pts. | 8 | 13.79 |
1908 11 | Vlak | 391 | 27.763 | 12:00 | 11:50:00 | -34 Pts. | 1 | 2.70 |
1906 2 | Vlak | 400 | 27.858 | 1:30 | 11:40:30 | 0 Pts. | 12 | 24.49 |
1910 6 | Berg | 345 | 29.320 | 0:00 | 11:24:00 | 19 Pts. | 2 | 2.78 |
1914 4 | Vlak | 470 | 28.960 | 0:00 | 11:13:45 | 0:00 | 14 | 13.86 |
1910 14 | Vlak | 424 | 28.974 | 0:00 | 11:11:00 | -6 Pts. | 4 | 8.89 |
1907 6 | Berg | 345 | 28.201 | 0:00 | 10:46:00 | 25 Pts. | 9 | 13.64 |
1903 3 | Vlak | 423 | 23.607 | 32:22 | 10:34:13 | −1:58:53 | 8 | 22.86 |
1913 9 | Berg | 356 | 26.226 | 10:22 | 10:20:49 | −1:07:30 | 0 | 0.00 |
1908 7 | Vlak | 345 | 28.551 | 0:00 | 10:15:00 | -33 Pts. | 3 | 6.67 |
1909 12 | Vlak | 321 | 28.407 | 7:00 | 10:11:00 | -19 Pts. | 6 | 9.84 |
1908 4 | Berg | 309 | 31.314 | 0:00 | 10:10:57 | -18 Pts. | 29 | 33.33 |
1913 3 | Vlak | 405 | 28.971 | 0:00 | 10:08:15 | 22:04 | 16 | 16.00 |
1910 5 | Berg | 311 | 29.020 | 2:00 | 10:03:00 | 20 Pts. | 6 | 7.69 |
1907 4 | Berg | 309 | 32.696 | 0:01 | 10:02:58 | 15 Pts. | 4 | 5.19 |
1911 2 | Vlak | 388 | 28.741 | 0:00 | 10:00:00 | 1 Pts. | 5 | 7.14 |
1920 5 | Vlak | 482 | 24.425 | 0:00 | 9:59:30 | 0:00 | 5 | 10.42 |
1910 12 | Vlak | 391 | 29.034 | 0:00 | 9:57:00 | 1 Pts. | 1 | 2.17 |
1911 11 | Vlak | 379 | 29.228 | 12:00 | 9:56:00 | -23 Pts. | 1 | 2.86 |
1906 10 | Vlak | 377 | 25.472 | 0:00 | 9:54:00 | -7 Pts. | 1 | 6.25 |
1908 12 | Vlak | 321 | 28.832 | 0:00 | 9:52:00 | -32 Pts. | 0 | 0.00 |
1907 11 | Vlak | 391 | 26.862 | 0:01 | 9:47:39 | -17 Pts. | 4 | 10.26 |
1907 7 | Vlak | 345 | 28.201 | 0:00 | 9:45:00 | 26 Pts. | 6 | 10.53 |
1913 4 | Vlak | 470 | 29.064 | 0:00 | 9:41:05 | 22:04 | 23 | 27.38 |
1914 1 | Vlak | 388 | 29.155 | 0:00 | 9:39:32 | 0:00 | 25 | 17.24 |
1908 10 | Vlak | 269 | 31.960 | 0:00 | 9:35:00 | -32 Pts. | 0 | 0.00 |
1908 9 | Vlak | 299 | 29.555 | 0:00 | 9:33:00 | -39 Pts. | 2 | 5.13 |
1910 7 | Vlak | 345 | 29.237 | 4:00 | 9:32:00 | 21 Pts. | 7 | 10.00 |
1907 12 | Vlak | 321 | 25.921 | 0:00 | 9:31:00 | -16 Pts. | 1 | 2.86 |
1911 7 | Berg | 334 | 27.302 | 0:00 | 9:31:00 | -9 Pts. | 2 | 4.26 |
1909 5 | Berg | 311 | 27.767 | 5:00 | 9:28:00 | -13 Pts. | 14 | 15.05 |
1913 10 | Berg | 333 | 25.335 | 0:00 | 9:27:58 | −54:22 | 2 | 6.25 |
1913 7 | Berg | 323 | 27.079 | 11:22 | 9:27:36 | 6:12 | 12 | 27.27 |
1914 14 | Vlak | 390 | 25.905 | 0:00 | 9:21:44 | −1:50 | 0 | 0.00 |
1922 5 | Vlak | 482 | 24.765 | 0:00 | 9:12:25 | 48:55 | 7 | 10.45 |
1919 2 | Vlak | 364 | 22.960 | 0:01 | 9:07:47 | 46:19 | 14 | 34.15 |
1913 5 | Vlak | 379 | 29.902 | 0:00 | 9:07:15 | 22:04 | 2 | 3.28 |
1909 9 | Vlak | 299 | 29.949 | 4:00 | 9:07:00 | -14 Pts. | 1 | 1.41 |
1906 9 | Vlak | 338 | 28.049 | 0:02 | 9:07:00 | -8 Pts. | 0 | 0.00 |
1911 1 | Vlak | 351 | 28.005 | 0:00 | 8:58:00 | -1 Pts. | 14 | 16.67 |
1920 3 | Vlak | 405 | 25.077 | 0:00 | 8:56:00 | 0:00 | 17 | 20.24 |
1906 8 | Vlak | 296 | 27.862 | 0:00 | 8:53:58 | -6 Pts. | 1 | 5.88 |
1907 9 | Vlak | 299 | 29.029 | 23:00 | 8:52:00 | 19 Pts. | 1 | 2.04 |
1908 1 | Vlak | 272 | 32.189 | 5:00 | 8:51:00 | 1 Pts. | 8 | 7.02 |
1911 8 | Vlak | 335 | 30.271 | 5:00 | 8:51:00 | -13 Pts. | 1 | 2.22 |
1908 6 | Berg | 345 | 28.360 | 0:00 | 8:46:00 | -31 Pts. | 5 | 10.00 |
1911 9 | Berg | 289 | 25.880 | 2:00 | 8:46:00 | -10 Pts. | 4 | 9.09 |
1921 1 | Vlak | 388 | 25.081 | 2:37 | 8:44:05 | 6:37 | 20 | 16.26 |
1911 4 | Berg | 344 | 29.235 | 1:00 | 8:44:00 | -1 Pts. | 3 | 5.00 |
1919 1 | Vlak | 388 | 24.351 | 1:15 | 8:40:00 | 28:44 | 26 | 38.81 |
1911 3 | Berg | 331 | 30.553 | 17:00 | 8:38:00 | 1 Pts. | 5 | 7.69 |
1909 10 | Vlak | 269 | 33.485 | 0:00 | 8:38:00 | -16 Pts. | 2 | 2.86 |
1914 2 | Vlak | 364 | 29.696 | 0:00 | 8:36:39 | 0:00 | 5 | 4.17 |
1911 5 | Berg | 366 | 26.944 | 15:00 | 8:33:00 | -10 Pts. | 7 | 12.28 |
1914 3 | Vlak | 405 | 27.057 | 0:00 | 8:32:04 | 0:00 | 14 | 12.17 |
1909 7 | Vlak | 345 | 27.129 | 17:00 | 8:30:00 | -16 Pts. | 1 | 1.37 |
1914 9 | Berg | 338 | 25.838 | 6:54 | 8:29:27 | −44:30 | 8 | 11.43 |
1920 4 | Vlak | 412 | 25.764 | 0:00 | 8:29:01 | 0:00 | 19 | 28.36 |
1907 8 | Vlak | 303 | 27.462 | 0:00 | 8:27:00 | 23 Pts. | 2 | 3.92 |
1911 12 | Vlak | 470 | 26.603 | 28:00 | 8:25:00 | -25 Pts. | 3 | 8.82 |
1921 5 | Vlak | 482 | 25.651 | 0:01 | 8:23:54 | −29:23 | 2 | 2.82 |
1911 10 | Berg | 326 | 23.286 | 34:00 | 8:20:00 | -26 Pts. | 5 | 12.50 |
1906 5 | Berg | 345 | 27.710 | 26:00 | 8:18:00 | -9 Pts. | 0 | 0.00 |
1913 12 | Berg | 335 | 26.763 | 1:20 | 8:17:35 | −1:12:53 | 0 | 0.00 |
1905 6 | Vlak | 307 | 25.310 | 0:00 | 8:17:15 | -19 Pts. | 0 | 0.00 |
1921 6 | Berg | 326 | 21.503 | 24:02 | 8:15:14 | −4:06 | 21 | 30.43 |
1909 1 | Vlak | 272 | 29.247 | 0:00 | 8:12:00 | 1 Pts. | 8 | 5.33 |
1920 1 | Vlak | 388 | 26.134 | 0:00 | 8:11:59 | 0:00 | 16 | 14.16 |
1910 1 | Vlak | 272 | 30.561 | 20:00 | 8:05:00 | 2 Pts. | 10 | 9.09 |
1913 1 | Vlak | 388 | 27.395 | 0:00 | 8:04:13 | 1:20 | 29 | 20.71 |
1905 8 | Vlak | 257 | 30.489 | 0:01 | 7:54:16 | -20 Pts. | 2 | 7.14 |
1913 2 | Vlak | 364 | 29.509 | 0:00 | 7:52:26 | 3:49 | 11 | 9.91 |
1913 14 | Vlak | 393 | 27.357 | 0:00 | 7:50:00 | −8:37 | 1 | 3.85 |