Deze pagina wordt per oktober 2023 niet meer bijgehouden. Databases zijn hier te downloaden.
Extrema
Uitleg
In deze tabel staan de karakteristieken van de etappes van de Tour de France sinds 1903. Zie ook de Vuelta. De gegeven karakteristieken zijn:
- Etappe
- Het jaar waarin de etappe werd gereden, en welke etappe het was.
- Type
- Het type van de etappe. Ik onderscheid 4 types: Vlakke etappe (groen), heuveletappe (geel), bergetappe (bruin), individuele tijdrit (klok) en ploegentijdrit (klok met roze achtergrond).
- Afstand
- De lengte van de etappe, afgerond naar hele kilometers.
- Snelheid
- De gemiddelde snelheid van de winnaar van de etappe. Als de oorspronkelijke winnaar gediskwalificeerd is, heb ik zo veel mogelijk mijn best gedaan om de snelheid van de nieuwe winnaar te vermelden.
- Marge tweede
- Het verschil tussen de etappetijden van de winnaar van de etappe en de tweede in de etappe.
- Marge laatste
- Het verschil tussen de etappetijden van de winnaar van de etappe en de laatste in de etappe.
- Achterstand
- De achterstand die de uiteindelijke winnaar van het algemeen klassement van dat jaar in het algemeen klassement had op de aanvoerder van het algemeen klassement na afloop van de etappe. Ik besef dat de naam niet slim gekozen is.
- Opgevers
- Het aantal mensen dat de vorige etappe wel finishte (of was ingeschreven voor de Tour in geval van de eerste etappe) en de etappe niet finishte.
Om de pagina laadbaar te houden worden alleen de eerste 100 resultaten weergegeven.
Etappe | Type | Afstand (km) |
Snelheid (km/h) |
Marge tweede (hh:mm:ss) |
Marge laatste (hh:mm:ss) |
Achterstand (hh:mm:ss) |
Opgevers (aantal) |
Opgevers (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1919 3 | Vlak | 405 | 26.126 | 0:00 | 5:43:12 | 1:59:52 | 2 | 7.41 |
1904 1 | Vlak | 467 | 27.478 | 0:24 | 19:48:54 | 1:52:00 | 33 | 37.50 |
1919 4 | Vlak | 412 | 25.973 | 0:00 | 3:35:27 | 1:49:49 | 5 | 20.00 |
1904 2 | Berg | 374 | 24.686 | 0:00 | 14:16:00 | 1:24:31 | 14 | 25.45 |
1922 4 | Vlak | 412 | 26.975 | 0:00 | 6:15:29 | 58:37 | 6 | 8.22 |
1922 3 | Vlak | 405 | 23.038 | 0:00 | 5:39:19 | 54:25 | 17 | 18.89 |
1922 2 | Vlak | 364 | 24.055 | 0:00 | 5:53:22 | 54:25 | 12 | 11.76 |
1919 5 | Vlak | 482 | 25.500 | 0:00 | 3:00:08 | 49:49 | 3 | 15.00 |
1922 5 | Vlak | 482 | 24.765 | 0:00 | 9:12:25 | 48:55 | 7 | 10.45 |
1922 1 | Vlak | 388 | 25.071 | 8:19 | 7:25:30 | 48:03 | 18 | 15.00 |
1919 2 | Vlak | 364 | 22.960 | 0:01 | 9:07:47 | 46:19 | 14 | 34.15 |
1919 13 | Vlak | 315 | 26.425 | 0:00 | 2:17:42 | 44:45 | 0 | 0.00 |
1922 6 | Berg | 326 | 22.515 | 16:43 | 6:40:20 | 41:21 | 12 | 20.00 |
1937 7 | Berg | 228 | 28.325 | 1:53 | 1:16:12 | 40:35 | 4 | 5.26 |
1927 8 | TTT | 204 | 33.664 | 0:00 | 2:18:21 | 37:42 | 7 | 9.72 |
1949 5 | Vlak | 293 | 34.659 | 0:00 | 38:19 | 36:35 | 11 | 10.68 |
1949 6 | Vlak | 305 | 35.252 | 0:13 | 44:46 | 36:35 | 4 | 4.35 |
2001 9 | Vlak | 185 | 46.678 | 0:16 | 18:39 | 35:19 | 2 | 1.14 |
2001 8 | Vlak | 222 | 44.604 | 0:00 | 35:54 | 35:19 | 2 | 1.13 |
1927 5 | TTT | 199 | 30.231 | 0:00 | 1:46:57 | 31:00 | 3 | 3.80 |
1919 7 | Berg | 323 | 24.447 | 0:00 | 3:23:09 | 30:23 | 1 | 6.25 |
1919 8 | Vlak | 370 | 26.729 | 0:00 | 2:31:25 | 30:23 | 2 | 13.33 |
1919 6 | Berg | 326 | 20.767 | 18:37 | 5:23:37 | 30:23 | 1 | 5.88 |
1923 4 | Vlak | 412 | 27.060 | 0:00 | 5:42:00 | 29:59 | 11 | 10.89 |
1923 5 | Vlak | 482 | 23.774 | 0:00 | 6:33:17 | 29:59 | 7 | 7.78 |
1923 9 | Berg | 283 | 23.075 | 0:00 | 3:39:41 | 29:52 | 4 | 6.90 |
2006 12 | Heuvel | 211 | 46.151 | 0:27 | 12:07 | 28:50 | 5 | 3.03 |
1919 1 | Vlak | 388 | 24.351 | 1:15 | 8:40:00 | 28:44 | 26 | 38.81 |
1937 6 | Berg | 180 | 33.086 | 0:00 | 32:55 | 28:43 | 2 | 2.56 |
2006 11 | Berg | 208 | 33.813 | 0:00 | 46:13 | 28:31 | 3 | 1.79 |
1949 8 | Vlak | 262 | 35.138 | 0:00 | 15:46 | 28:03 | 2 | 2.27 |
1949 7 | ITT | 92 | 39.951 | 1:32 | 27:00 | 28:03 | 0 | 0.00 |
1949 9 | Heuvel | 228 | 35.003 | 0:00 | 20:55 | 28:03 | 0 | 0.00 |
1949 10 | Vlak | 220 | 37.386 | 0:00 | 34:42 | 28:03 | 11 | 12.79 |
1919 9 | Berg | 338 | 24.737 | 6:09 | 3:03:44 | 26:23 | 1 | 7.69 |
1904 4 | Vlak | 268 | 30.917 | 0:00 | 37:04:54 | 25:51 | 1 | 2.78 |
1947 10 | Berg | 255 | 31.353 | 2:00 | 49:26 | 25:05 | 2 | 3.33 |
1927 3 | TTT | 225 | 30.606 | 0:00 | 1:47:58 | 24:57 | 17 | 16.19 |
1926 2 | Vlak | 334 | 24.763 | 0:00 | 3:18:40 | 23:35 | 6 | 5.41 |
1926 1 | Vlak | 373 | 26.265 | 13:06 | 4:52:25 | 23:35 | 15 | 11.90 |
1919 10 | Berg | 333 | 25.349 | 12:19 | 5:46:50 | 23:19 | 1 | 8.33 |
1919 11 | Berg | 325 | 25.434 | 10:08 | 4:02:34 | 23:19 | 0 | 0.00 |
1919 12 | Berg | 371 | 24.496 | 0:00 | 2:15:39 | 23:19 | 0 | 0.00 |
1927 4 | TTT | 140 | 32.212 | 0:00 | 1:03:14 | 23:17 | 9 | 10.23 |
1927 10 | Vlak | 189 | 26.149 | 0:00 | 1:12:57 | 23:04 | 0 | 0.00 |
1927 7 | TTT | 207 | 31.013 | 0:00 | 1:50:28 | 22:41 | 2 | 2.70 |
1926 8 | Vlak | 285 | 23.745 | 0:00 | 1:38:32 | 22:31 | 4 | 5.00 |
1926 3 | Vlak | 433 | 25.193 | 0:00 | 4:08:46 | 22:31 | 12 | 11.43 |
1926 9 | Vlak | 189 | 24.742 | 0:00 | 51:12 | 22:31 | 1 | 1.32 |
1926 6 | Vlak | 405 | 24.979 | 0:00 | 2:46:36 | 22:31 | 1 | 1.19 |
1926 7 | Vlak | 412 | 25.201 | 0:00 | 2:58:36 | 22:31 | 3 | 3.61 |
1926 5 | Vlak | 357 | 25.358 | 0:00 | 2:45:31 | 22:31 | 6 | 6.67 |
1926 4 | Vlak | 361 | 24.146 | 0:00 | 3:00:27 | 22:31 | 3 | 3.23 |
1922 10 | Berg | 274 | 21.347 | 0:00 | 5:44:23 | 22:18 | 0 | 0.00 |
1923 6 | Berg | 326 | 20.261 | 16:05 | 6:17:05 | 22:08 | 20 | 24.10 |
1923 7 | Berg | 323 | 25.235 | 0:00 | 4:52:31 | 22:08 | 4 | 6.35 |
1923 8 | Vlak | 427 | 26.261 | 16:16 | 6:33:54 | 22:08 | 1 | 1.69 |
1913 5 | Vlak | 379 | 29.902 | 0:00 | 9:07:15 | 22:04 | 2 | 3.28 |
1913 3 | Vlak | 405 | 28.971 | 0:00 | 10:08:15 | 22:04 | 16 | 16.00 |
1913 4 | Vlak | 470 | 29.064 | 0:00 | 9:41:05 | 22:04 | 23 | 27.38 |
1948 12 | Heuvel | 170 | 31.585 | 0:00 | 54:00 | 21:28 | 7 | 9.09 |
1927 9 | TTT | 285 | 31.869 | 0:00 | 2:44:41 | 21:16 | 8 | 12.31 |
1927 6 | TTT | 206 | 27.726 | 0:00 | 2:38:03 | 21:10 | 2 | 2.63 |
1948 6 | Vlak | 244 | 37.806 | 0:00 | 32:11 | 20:51 | 4 | 3.85 |
2001 10 | Berg | 209 | 32.675 | 1:59 | 42:05 | 20:07 | 7 | 4.05 |
1948 7 | Berg | 219 | 32.785 | 0:00 | 59:55 | 19:48 | 6 | 6.00 |
1933 7 | Berg | 229 | 26.233 | 0:00 | 57:13 | 19:48 | 5 | 7.58 |
1947 3 | Vlak | 314 | 28.579 | 5:34 | 1:38:16 | 19:24 | 16 | 17.98 |
1927 1 | TTT | 180 | 30.364 | 0:00 | 1:40:04 | 19:05 | 35 | 24.65 |
1922 9 | Berg | 284 | 24.078 | 0:00 | 3:25:08 | 19:01 | 0 | 0.00 |
1948 8 | Berg | 261 | 30.862 | 0:00 | 1:12:45 | 18:18 | 4 | 4.26 |
1948 9 | Vlak | 246 | 40.659 | 4:36 | 39:01 | 18:18 | 5 | 5.56 |
1956 4A | ITT | 15 | 40.530 | 0:27 | 6:50 | 18:16 | 0 | 0.00 |
1984 6 | Vlak | 202 | 38.449 | 0:00 | 7:41 | 18:11 | 0 | 0.00 |
1947 9 | Berg | 217 | 29.373 | 0:00 | 1:29:06 | 18:10 | 2 | 3.23 |
1984 5 | Vlak | 207 | 42.864 | 0:00 | 25:17 | 18:07 | 1 | 0.60 |
1953 12 | Vlak | 228 | 40.156 | 0:00 | 20:44 | 18:02 | 3 | 3.19 |
1949 4 | Vlak | 185 | 35.798 | 0:00 | 31:43 | 17:52 | 10 | 8.85 |
1956 3 | Vlak | 225 | 34.219 | 0:00 | 17:48 | 17:34 | 2 | 1.74 |
1948 3 | Vlak | 251 | 36.865 | 0:00 | 27:24 | 17:16 | 4 | 3.51 |
1937 5C | Vlak | 93 | 37.579 | 1:45 | 29:26 | 17:11 | 8 | 9.30 |
1933 8 | Berg | 102 | 29.465 | 0:23 | 28:52 | 17:06 | 10 | 16.39 |
1927 2 | TTT | 103 | 30.021 | 0:00 | 1:23:21 | 16:52 | 2 | 1.87 |
1933 4 | Berg | 220 | 30.769 | 0:00 | 31:20 | 16:14 | 0 | 0.00 |
1933 5 | Berg | 293 | 29.300 | 0:00 | 56:28 | 16:14 | 1 | 1.47 |
1933 6 | Berg | 207 | 30.208 | 0:00 | 27:48 | 16:14 | 1 | 1.49 |
1937 8 | Berg | 194 | 32.719 | 0:29 | 59:36 | 16:05 | 5 | 6.94 |
1958 20 | Berg | 165 | 31.075 | 0:50 | 37:52 | 16:03 | 4 | 4.35 |
1951 6 | Vlak | 182 | 33.895 | 0:00 | 16:32 | 15:35 | 4 | 3.48 |
1923 2 | Vlak | 371 | 26.136 | 0:00 | 5:52:26 | 15:33 | 8 | 6.20 |
1958 7 | Vlak | 170 | 41.886 | 0:00 | 18:42 | 15:25 | 2 | 1.82 |
1958 6 | Vlak | 223 | 41.585 | 0:00 | 27:35 | 15:25 | 3 | 2.65 |
1923 1 | Vlak | 381 | 27.478 | 1:55 | 6:36:59 | 15:22 | 10 | 7.19 |
1958 19 | Berg | 178 | 36.413 | 0:00 | 35:33 | 15:12 | 3 | 3.16 |
1947 6 | Vlak | 249 | 35.946 | 0:00 | 48:40 | 15:09 | 2 | 2.82 |
1947 4 | Heuvel | 223 | 27.058 | 1:01 | 30:40 | 15:09 | 1 | 1.37 |
1947 5 | Vlak | 248 | 30.320 | 0:00 | 40:52 | 15:09 | 1 | 1.39 |
1949 11 | Berg | 193 | 27.159 | 0:00 | 1:23:58 | 14:46 | 5 | 6.67 |
1959 12 | Vlak | 184 | 41.566 | 0:00 | 8:29 | 14:44 | 1 | 0.94 |
1957 8 | Vlak | 192 | 36.114 | 0:00 | 29:19 | 14:28 | 2 | 2.44 |